A Lean megvalósítása

Segithetek?
 
A lean rendszer célja a nyereség növelése, mindenféle veszteség kiküszöbölésével. Ehhez két alapelvet használunk: a Just-In-Time (pont annyit és pont akkor teszünk, amennyi kell a vevőnek) és a Jidoka (szabadon fordítva a japán nyelvből: biztos minőség a folyamatokból, vagyis, beépített minőség). A Leonardo Group párosítja a lean rendszert a Theory of Constraints (szűkkeresztmetszet elmélet) és a Flow Manufacturing módszerekkel. A cél a folyamatos anyag/információ/pénz áramlás, állás nélkül.
            A megvalósítás kihagyhatatlan eleme az ember. A technikák, módszerek nem bonyolultak, egyszerű számításokra és elemzésekre épülnek. A lean bevezetése a technikákon túl egy kultúraváltás, paradigmaváltás, ahol az embernek kulcsszerepe van. Ezért az oktatás mellett nagyon fontos a dolgozók bevonása is a változásokba. Ez a siker és egyben a mi sikerünk titka is – oktatásunk és módszerünk alapja a változások kezelésére és irányítására épül. Aki részese tud lenni a változásnak az mindig sikeresebb lesz annál, mint aki csak elszenvedi azt!
 
Ok, ez szép, de hogyan csináljuk: két módszer létezik:
  • Kaizen (Pont Kaizen): kis lépesekben töréntő, főleg helyi változások. Tovabb...
  • Kaikaku (Rendszer Kaizen): naygobb lépésekben történő, több folyamatot érintő változások. Tovább...
A lean használható a termelésben, a Supply Chain-ben (ellátó láncban), de akár adminisztratív, szolgáltató folyamatokban is:
 
Lean a termelés-ben
A lean módszer bevezetését hagyományosan a termelésben kezdjük. Kanban rendszerek, kiegyenlített gyártósorok, csökkentett átállási idők mindenhol találhatók. A termelésben még viszonylag egyszerű a lean megvalósítása. A Leonardo Group hangsúlyozza a folyamatos anyagáramlást. Itt első sorban a strukturális változások kerülnek előtérbe; az értékáramot teljes egészében, egy nagy lépésben optimalizáljuk (kaikaku), nem a sok helyi kis optimalizálás (point kaizen) a cél. A kaizen-ra akkor kerül sor, amikor maga a rendszer már áll, és ezt tovább akarjuk fejleszteni.
A Leonardo Group az 5-fázis modellt használja. Itt maga a csapat, a vállalat dolgozói gyűjtik az adatokat, feldolgozzák és felhasználják ezeket az anyagáram- és gyártási struktúra kidolgozásában. Az utolsó fázisra már áll az új gyártás, és átadjuk a már működő, új rendszert. A cél a tudás transzfer – Önöknek ezt tudni kell alkalmazni a későbbiekben is.
 
Mi az eredmény? Drasztikusan csökkentett átfutási idő, csökkentett gyártás közbeni készletek, minőség javulás, termelékenység növelés és csökkent helyigény. Ezzel nő a vállalat nyeresége.
 
Lean a Supply Chain-ben
Sokszor a túlméretezett készletek forrása/okozója nem csak a termelés, hanem már a beszállítók szintjén kell keressük a gyökérokokat. A beszállítóktól lassabban, kevésbé rugalmasan jön az alapanyag, mint ahogy a termelés fel tudja dolgozni. Emellett a folyamatos ingadozás az észlelt vevői igényekben sok problémát okoz. Ilyenkor a probléma a saját folyamatunkon túl van, a belső optimalizálás már nem elég, tovább kell menni az ellátó lánc mentén.
Az alap probléma az egyensúlytalanság a teljes láncban. Nincs egyensúly a beszállítók, a vállalat és a vevők között. A valódi vevői igény torzult formában kerül továbbításra (ostorcsapás). A cél itt is a folyamatos anyagáramlás. Ehhez első sorban kommunikálni kell a teljes láncon keresztül. Kanban struktúrák segítenek a valódi igény továbbadásában, és ezzel segítenek egyensúlyozni a láncot.
 
Az első lépés egy teljes Value Stream Analysis (Értékáram Elemzés). Ebből kiderülnek a veszteségek, amelyeket utána csökkenteni tudunk. Ezzel fokozódik a lean előnye és tovább nő a nyereség, a teljes láncban.
 
Lean az irodá-ban (Lean Administration)
Amikor már a bővített ellátó lánc is lean alapokon kezd működni, akkor még mindig van mit fejleszteni. Magát a láncot is lehet tovább javítani, az adminisztratív folyamatokat is lehet karcsúsítani. A lean administration termelő cégeknél, de szolgáltató cégeknél, mint kórházak, bankok és önkormányzatoknál, is alkalmazható. A veszteségeket csökkentjük, a folyamatokat optimalizáljuk és szinkronizáljuk ugyanazzal a céllal: folyamatossá szeretnénk tenni az anyag, az infromáció és az érték áramlását. Az átfutási idő és a hibák száma csökken, a termelékenység itt is javul, a folyamatok átláthatóvá vállnak és a vevő kiszolgálási szint emelkedik. A végeredmény itt is nyereségnövekedés.
 
Oldal nyomtatása